ASPEK ANALISIS WACANA

Edit



ASPEK ANALISIS WACANA

Kajian wacana bahasa Melayu dikatakan masih baru di Negara kita. Pendapat ini dikemukakan oleh Sanat Md Nasir (2002: 9). Muhammad Yunus Maris merupakan perintis yang memperkenalkan kaedah analisis wacana dalam bahasa Melayu. Beliau menggunakan teknik menganalisis makna yang dinamai keperihalan keadaan untuk menerangkan penggunaan ganti nama. Namun begitu, tidak ada di dalam artikel tersebut, sama ada disebut perkataan wacana atau teks atau penyataan kajian struktural yang melangkaui ayat.
                Kerancakan penyelidikan berkaitan dengan wacana bahasa Melayu berlaku pada tahun 1980-an, iaitu sepuluh tahun selepas wacana sebagai satu disiplin berlaku rancak di Eropah dan di Amerika Syarikat. Pemaparan penyelidikan itu berupa artikel, desertasi dan buku. Asmah Hj Omar telah menulis dua buah artikel dalam Jurnal Dewan Bahasa, yang masing-masing bertajuk “Analisis Wacana” dan “Pengajaran Bahasa untuk Kemahiran Berkomunikasi: Pendekatan Wacana”. Artikel pertama beliau telah menunjukkan penggunaan tiga jenis analisis wacana, iaitu kaedah Harris, kaedah Becker dan kaedah Sinclair dan Coulthard. Artikel lain ialah Lutfi Abas dan Soenjono Dardwidjojo.
                Selain daripada kajian berbentuk artikel, penyelidikan wacana juga telah dilalkukan secara serius di peringkat latihan ilmiah, sarjana dan kedoktoran. Bibliografi latihan ilmiah yang telah diusahakan oleh Ismail dari tempoh 1977 hingga 1994, didapati latihan ilmiah yang berkaitan dengan wacana hanya muncul mulai tahun 1984. Terdapat 14 buah latihan ilmiah tentang kajian wacana sejak tahun tersebut hinggalah tahun 1989. Penelitian di peringkat sarjana sepanjang tempoh tahun 1980-an setakat yang terkumpul ialah Sucipto dan Wong. Sucipto melihat unsur tautan manakala Wong melihat kesinambungan topic dalam sesebuah wacana.
                Di peringkat disertasi kedoktoran pula terdiri daripada Abdul Aziz Idris (1982), Rafferty (1982), Azhar M. Simin (1983) dan Tallei (1988). Abdul Aziz memfokuskan pada aspek struktur tema dan system hubungan logical dalam teks pendedahan bahasa Melayu dan Inggeris. Rafferty pula memfokuskan struktur wacana bahasa Indonesia yang dituturkan oleh orang Cina di Malang, Indonesia. Azhar pula meneliti sintaksis wacana “yang” dalam bahasa Malaysia. Tallei pula menggunakan pendekatan analisis wacana, cuba mengkaji keterpaduan, keruntuhan dan keterbacaan wacana buku pelajaran bahasa Indonesia di peringkat sekolah dasar.
                Kerancakan penelitian tentang wacana bahasa Melayu diperteguhkan lagi. Pertambahan pelbagai kajian dibuat oleh para tokoh bidang ini. Sato Hirobumi merupakan seorang tokoh dalam bidang ini telah menghasilkan tesis Ph.D beliau bertajuk “Analisis Nahu Wacana Bahasa Melayu Klasik Berdasarkan Teks Hikayat Hang Tuah”.  Tumpuan yang beliau berikan ialah hubungan antara susunan ayat yang logical dengan susunan maklumat. Perhatian ini juga diberikan terhadap analisis tetenunan dalam ayat yang berkaitan dengan hubungan tersebut. Kegiatan yang dapat dilihat hasil sumbangan Sanat Md Nasir ialah apabila beliau merancakkan penelitian wacana dalam tesis Ph.D dengan tajuk “Tautan dalam Wacana Melayu Akhbar: Analisis Rencana Pengarang Utusan Zaman”. Kajian beliau ini telah mengemukakan konsep struktur tautan dan konsep struktur tema.

CONTOH ANALISIS WACANA BERDASARKAN TEKS PIDATO ANTARABANGSA BAHASA MELAYU


BAB 1 PENDAHULUAN

1.1  LATAR BELAKANG KAJIAN

Penulisan ilmiah ini berbentuk kajian yang mengandungi empat bab. Bab pertama adalah sebagai pendahuluan yang memuatkan beberapa aspek, iaitu latar belakang kajian, tujuan kajian, bidang kajian, bahan kajian, kaedah atau metodologi kajian, dan konsep-konsep penting yang berkaitan dengan kajian. Bab kedua pula mengenai pengenalan tatabahasa wacana yang diisi dengan beberapa aspek, iaitu sejarah ringkas wacana, teori-teori wacana, dan membincangkan beberapa kajian lalu tentang wacana.
Pada bab ketiga, ditampilkan analisis wacana dari perspektif struktur tema. Analisis struktur tema melihat ketangkasan tema sebagai amanat penulis atau penutur. Di penghujung bab ini, diketengahkan kepadaan ‘atqakum’ di dalam struktur tema bagi melihat kesepaduan analisis saintifik dengan ghaibi. Manakala dalam bab keempat, hanyalah sekadar rumusan atau kesimpulan kajian yang mengisi bab penutup bagi penulisan ini.

1.2  TUJUAN KAJIAN

Penulisan ilmiah ini akan menganalisis wacana bahasa Melayu dari aspek struktur tema berdasarkan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) tahun 2015. Analisis yang dilakukan berdasarkan sumber aqli dan naqli. Perkara pokok dalam kajian ini adalah untuk melihat kepadaan ‘atqakum’ di dalam struktur tema.   
Penelitian terhadap struktur tema membolehkan kita mengesan kehadiran amanat penulis atau penutur melalui unsur tema yang hadir di awal klausa atau ayat. Kesedaran tentang kepadaan ‘atqakum’ dalam struktur tema  mampu meletakkan kajian sebagai sebahagian ibadah (liya’budu) melalui kesepaduan penanggapan secara ‘Imuyaqin, ‘ainulyaqin dan haqqulyaqin.



1.3  BIDANG KAJIAN

Bahasa dapat dikaji dari segi struktur dan fungsi. Dari segi struktur, bahasa dapat diberi definisi sebagai serentetan ayat yang berperanan untuk mengungkapkan fikiran, manakala dari segi fungsinya, bahasa dapat diungkap sebagai alat interaksi sosial yang peranan utamanya ialah komunikasi ( Asmah Haji Omar, 1987:108).
Dalam konteks penulisan ini bidang kajian terarah analisis struktur maklumat yang melibatkan teks Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu tahun 2015.  Menurut sanat Md. Nasir, struktur tema dilihat dalam sesuatu yang mencirikan klausa sebagai amanat( Mohd Rashid Md Idris 2004:21).  Menurutnya lagi, klausa sebagai struktur amanat terdiri daripada tema dan rema. Tema merujuk kepada kategori formal sebagai unsur ada kedudukan awal klausa, titik mula klausa sebagai amanat, manakala rema pula adalah  yang selebihnya iaitu bahagian yang mengembangkan ataupun menerangkan tentang tema. Dapatlah disimpulkan secara ringkas bahawa struktur tema mempunyai dua bahagian, iaitu tema dan rema.

1.4  BAHAN KAJIAN

Kami memilih teks Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Tahun 2015 sebagai bahan kajian kami. Kami menggunakan bahan kajian ini untuk menganalisis struktur tema yang terdapat dalam teks tersebut.

1.5  KAEDAH KAJIAN

i.                    Kaedah Rujukan dan Penyelidikan
      Kami memilih kaedah ini sebagai salah satu kaedah untuk mengumpul maklumat melalui     sumber- sumber sekunder. Melalui kaedah ini kami memperoleh maklumat yang telah diolah dan ditafsir serta dikemaskini oleh pakar-pakar yang berkenaan. Untuk menjalankan kaedah ini,kami telah melayari internet berkali-kali untuk merujuk pelbagai laman sesawang.


ii.                  Kaedah Kepustakaan
Selain itu, kami telah ke perpustakaan Tuanku Bainun,UPSI untuk memperoleh maklumat yang secukupnya tentang aspek struktur tema dalam analisis wacana. Walaupun kami telah menghabiskan banyak masa di perpustakaan tersebut untuk mencari bahan-bahan dan maklumat kami masih berpeluang memperoleh pelbagai maklumat berkaitan tajuk tugasan kami.

1.6  KONSEP- KONSEP PENTING

Beberapa konsep penting yang berkaitan dengan kajian ini akan diketengahkan seperti konsep wacana dan struktur tema.
     
1.6.1 KONSEP WACANA

Terdapat dua  pendapat yang mengusulkan asal usul perkataan wacana iaitu yang pertama mengatakan wacana berasal daripada kosa kata jawa iaitu wocono. Wocono ini pula daripada woco yang  bermaksud baca. Pendapat kedua pula menyatakan wacana daripada perkataan bahasa Inggeris iaitu discourse yang berasal daripada bahasa latin iaitu discursus yang bermakna larian ke dan lari.
Secara konsepnya wacana melibatkan dua aspek yang penting, iaitu proses dan produk. Proses wacana ini melibatkan kognitif iaitu akal fikiran semasa menghasilkan sesuatu wacana. Hasil yang diperoleh melalui proses wacana tadi boleh dilihat dalam bahan yang boleh dibaca atau didengari. Wacana turut mempunyai struktur yang wujud dalaman dan luaran. Struktur dalaman merujuk kepada makna seperti tautan dan runtutan. Bagi struktur luaran pula merujuk struktur yang wujud secara grafik atau fonik seperti struktur tema dan struktur maklumat.

Wacana melibatkan jaringan ayat yang mempunyai batasan, iaitu awal dan akhir. Di antara batasan ini akan wujud jaringan ayat melalui susunan yang bermakna melibatkan ayat awal dan ayat yang mengikutinya. Seperi yang dijelaskan sebelum ini wacana merupakan kesatuan bahasa yang lengkap dan berada pada peringkat yang paling tinggi dalam pertuturan dan penulisan untuk menyampaikan buah fikiran, perasaan dan lain-lain keperluan. Disimpulkan bahawa wacana bukan kesatuan bahasa yang hanya terdiri daripada kata ataua ayat seperti yang dikatakan oleh sesetengah orang. Menurut Adenan Ayob (2010: 86), kesatuan bahasa yang paling lengkap dan luas atas kalimat atau klausa  dengan koheren dan kohesi tinggi, berkesinambungan dan mempunyai awalan dan akhiran nyata yang disampaikan secara lisan atau bertulis.

1.6.2 KONSEP STRUKTUR TEMA
Struktur tema adalah merujuk kepada struktur dalam ayat yang ditandai dengan tema dan rema. Tema mendahului rema tetapi dalam persoalan ini bukan sekadar dalam ayat yang menunjukkan titik tolak penggunaan bahasa malahan antara ayat yang menampakkan pilihan untuk mencari kesan.
Menurut Sanat Md Nasir ( 1997:259) struktur tema dilihat sebagai sesuatu yang mencirikan klausa sebagai amanat. Klausa sebagai struktur amanat pula terdiri daripada tema dan rema. Tema merujuk kepada kategori formal sebagai unsur pada kedududkan awal klausa, titik mula klausa sebagai amanat. Manakala rema pula adalah apa yang selebihnya, iaitu bahagian yang mengembangkan tema.


 
BAB 2
WACANA –SUATU PENGENALAN


2.1 SEJARAH RINGKAS WACANA

Menurut Sanat Md. Nasir (1996:1-16) wacana sebagai bidang kajian yang mempunyai sejarah yang panjang, iaitu bermula dengan peradaban keagamaan yang mengkaji kitab agama, seperti teks, Veda sejak 1200 sehingga 1000 S.M  malah jika disorot lagi zaman suhuf-suhuf dan risalah nabi-nabi Allah jauh lebih awal, iaitu seawal Nabi Adam.
Penyelidikan wacana bahasa Melayu berlaku kian rancak dalam tahun 1980-an, iaitu sepuluh tahun selepas wacana sebagai satu disiplin berlaku rancak di Eropah dan Amerika Syarikat. Pemaparan penyelidikan itu berupa artikel, disertasi dan buku. Asmah (1980 a dan 1980 b) telah menulis dua artikel dalam jurnal Dewan Bahasa yang masing-masing bertajuk ‘Analisis Wacana’ dan ‘Pengajaran Bahasa untuk Kemahiran Komunikasi: Pendekatan Wacana’. Dalam artikel yang pertama, beliau telah menunjukkan tiga jenis analisis wacana iaitu kaedah Harris, kaedah Becker, dan kaedah Sinclair dan Coulthard. Artikel lain seperti Lutfi Abbas (1982) dan Soenjono-Dardjowidjojo (1985:1986).
Sanat Md. Nasir (1996) turut merancakkan penelitian wacana dalam bentuk tesis Ph.D ‘Tautan dalam Wacana Bahasa Melayu Akhbar:Analisis Rencana Pengarang Utusan Zaman(1957-1961)’. Peneliti lain, Soeseno (1992) dalam syarahan perdana sempena pengukuhan beliau sebagai profesor memilih tajuk ‘ Analisis Wacana dan Penerapannya’. Dalam syarahan itu, beliau secara meluas menyentuh topik-topik seperti analisis wacana sebagai ilmu bahasa, perbezaan antara wacana lisan dengan tulisan, konteksituasional, prinsip interpretasi lokal dan analogi, implikator, prisaposis, inferensi, referensi, pronominal, kohesi, koheransi, dan pengetahuan tentang dunia.


2.2 TEORI TATABAHASA WACANA
Secara tradisionalnya, kajian tatabahasa lazim memfokuskan perhatian kepada analisis struktur di peringkat ayat dengan tanggapan bahawa ayat merupakan satuan yang terbesar dalam bahasa atau satuan yang terbesar untuk diskripsi tatabasa. Sebenarnya suatu ayat yang diujarkan baik dalam bentuk lisan atau tulisan adalah berfungsi sebagai satu unsur dalam kesatuan yang dilahirkan oleh jalinan ayat yang menyampaikan maklumat tentang sesuatu topik.
Menurut Asmah (1987:108) kesatuan ini mempertlihatkan hubungan yang bergabung secara logik antara butir fikiran dengan perkembangan aqliah yang ada di dalamnya, iaitu keteraturan fikiran dan kesatuan ini akan diberi nama wacana atau teks. Peneliti wacana yang lain seperti Sanat, persoalan keteraturan fikiran dipanggil runtutan. Sekiranya ayat-ayat tidak mempunyai hubungan logik antara satu sama lain diletakkan secara berturut-turut, kumpulan ayat itu tidak disebut sebagai runtut.
Selain hubungan logik akal runtu, wacana juga ditandai oleh perkaitan kebahasaan pada bentuk lahirnya iaitu tetenunan sebagai istilah yang digunakan oleh Asmah (1987:108). Sanat pula menggunakan istilah tautan bagi menjelaskan persoalan yang sama. Sehubungan dengan itu, unsur-unsur yang didapati pada bentuk lahir wacana dikaitkan sebagai nahuan atau leksikal antara ayat. Perkaitan kebahasaan ini menunjukkan bahawa ayat yang membentuk wacana bukan berdiri sendiri dari segi struktur tetapi saling bergantung antara satu sama lain dalam membentuk satu kesatuan struktur.
Sanat Md. Nasir (1998:122-124) berpendapat bahawa teori-teori bahasa wacana sebelum ini dianggap tidak mempunyai asas yang kukuh kerana ketidakmampuan teori-teori ini melihat hubungan makhluk dengan Khaliqnya. Teori yang dimaksudkan ialah Teori Atqakum. Teori Atqakum menggabungkan kepadaan diskripsi dan eksplanatori dengan keadaan kepadaan ‘ atqakum’. Teori Atqakum dapat menjawab pelbagai persoalan tentang lingsuitik seperti lingusitik itu apa, seharusnya hendak ke mana dan untuk apa.
Teori Atqakum mempunyai makna yang khusus iaitu merujuk kepada perintah supaya bertaqwa. Teori ini bukan sekadar teori tetapi lebih daripada itu iaitu supaya penutur dan pendengar bahasa itu menjadi insan yang paling bertaqwa di sisi Allah.
Kesimpulannya yang dapat dibuat berdasarkan perbincangan ini, Teori Atqakum mampu menjadi wadah yang unggul dalam mengungkap segala persoalan berkaitan dengan kebahasaan. Dalam konteks ketamadunan Melayu dan Islam, teori ini mampu diperluaskan dalam bentuk-bentuk lain yang bukan kebahasaan kerana kemampuannya seiring dengan bawaan diri manusia sebagai hamba Allah.

2.3 BEBERAPA KAJIAN TENTANG WACANA
Ahli bahasa Propp (1982) dan Mathesius (1939) dari aliran praha adalah di antara yang terawal menghasilkan kajian tentang wacana, iaitu ‘morphology of the forktale’ oleh Propp dan kajian tentang perspektif ayat tugasan oleh Mathesius. Kemudian lahir tokoh wacana seperti Malinowski (1935) dengan kajian Keperihalan Keadaan, dan Harris (1952) dengan kajian Analisis Wacana.
Tokoh lain seperti Pike, Hymes, Lamb, dan Hartrtmamn yang menghasilkan kajian di sekitar tahun 1960-an dekad berikutnya lahir pula tokoh seperti Halley Day dan Hassan, Beugrande dan Dressller, Grimes, Martin, dan Cook.
Kajian wacana bahasa Melayu dikatakan dipolopori oleh Mohd Yunus Marlis (1966) dengan kajian keperihalan keadaan. Kemudian muncul Harimurti Kridalaksana (1970:1978) dengan kajian ‘ Nya sebagai Penanda Anafora’ dan ‘Keutuhan Wacana’. Tokoh tempatan ialah Asmah (1980) dengan kajian ‘Analisis Wacana’ dan ‘Pengajaran Bahasa untuk Kemahiran Berkomunikasi: Pendekatan Wacana’ dalam bentuk jurnal. Dalam tokoh tempatan yang lain seperti Lutfi Abbas (1982), Abdul Aziz (1982), dan Azhar M. Simin (1983) dengan tesis Ph.D masing-masing. Abdul Aziz dengan kajian struktur tema dan sistem hubungan logikal dan Azman M. Simin pula dengan kajian sintaksis wacana (YANG).
Dalam hal ini dapat dirumuskan bahawa kajian-kajian wacana telah dihasilkan dalam pelbagai bentuk seperti artikel, kertas kerja, buku, lahitan ilmiah, dan tesis sarjana kedoktoran. Jumlah kajian berbentuk kajian ilmiah dan tesis kian bertambah seiring dengan pertambahan para pelajar di peringkat sarjana muda, sarjana dan kedoktoran dalam bidang kajian wacana. 


BAB 3
 ANALISIS WACANA TEKS PIDATO ANTARABANGSA BAHASA MELAYU TAHUN 2015

3.1 PENDAHULUAN
Sebelum ini telah dibincangkan konsep struktur tema iaitu merujuk kepada struktur dalam ayat yang ditandai oleh tema dan rema. Dalam struktur tema, kehadiran tema adalah mendahului rema. Namun persoalan struktur tema bukan sekadar di peringkat ayat tetapi juga antara ayat. Pendapat lain berkaitan dengannya, struktur tema dilihat sebagai sesuatu yang mencirikan klausa sebagai amanat (Sanat :1997 : 259). Klausa sebagai struktur tema adalah terdiri daripada tema dan rema. Tema difahami sebagai titik mula klausa sebagai amanat manakala rema pula adalah dapat difahami sebagai bahagian yang mengembangkan tema. Penelitian berikutnya melibatkan aspek struktur tema yang dimiliki oleh teks Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu tahun 2015.

3.2 CONTOH TEMA DAN REMA


TEMA


RIMA

Keamanan itu

adalah apabila kita tidak membeza-bezakan antara merah dan jingga


Jadual 3.2 contoh tema dan rema

Dalam Jadual 3.2. di atas menunjukkan contoh Tema dan Rema bagi  ayat yang dinyatakan. Untuk mengenal pasti dan memisahkan Tema dan Rema, penganalisis boleh melihat pada unsur transisi pada ayat atau klausa. Perkataan bergaris dalam jadual di atas adalah transisi ayat. Transisi menjadi sempadan bahagian maklumat baru. Ayat  dalam jadual di atas,misalnya Keamanan itu ialah maklumat lama, iaitu maklumat yang sedia diketahui pembaca atau dinamakan Tema. Manakala adalah apabila kita tidak membeza-bezakan antara merah dan jingga ialah maklumat baru, iaitu maklumat yang hendak dikhabarkan kepada pembaca. Unsur ini dinamakan Rema. Dari segi teori, Rema perlu sentiasa baru kerana di sinilah letaknya ‘kebaharuan’ maklumat dalam klausa atau ayat untuk penerima wacana.


3.3  ANALISIS TEMA DAN REMA DALAM TEKS PIDATO ANTARABANGSA BAHASA  MELAYU

            3.3.1 KATA NAMA SEBAGAI TEMA
Kata nama dikenali sebagai kata benda. Kata nama ialah merujuk kepada nama bagi sesuatu sama ada nama benda, orang, konsep, binatang, perkara, atau tempat. Kata nama ada yang berbentuk konkrit dan abstrak.  Kata nama juga berfungsi sebagai tema.
            Contoh petikan Pidato A :


TEMA

REMA

a)
Farah

penghidap sakit hati yang sangat parah kerana kekurangan nutrisi
b)
Saya
Ingin mengakhiri ucapan ini dengan membuat satu pengumuman

c)
Keamanan
adalah pengiktirafan, kerencaman hidup dan warna-warninya.
Jadual 3.3.1 Kata Nama sebagai tema

            Contoh petikan Pidato B:


TEMA

REMA
a)
Saya
mula belajar penyelesaian masalah kita ada di di alam sekitar
b)
Malaysia
faham kepentingan pemulihan dan pemeliharaan alam sekitar dan pada hari ini izinkan saya menerangkan kepentingan alam sekitar itu sendiri boleh membantu.

c)
Resepi
ini telah memberi ilham kepada Syarikat Cleader supaya bagi setengah tan karbon dioksida, 1 tan simen dapat dihasilkan.

Jadual 3.3.2 Kata Nama sebagai tema

Dalam Jadual 3.3.1 di atas, menunjukkan beberapa bukti kata nama sebagai tema yang terdapat dalam teks Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Tahun 2015. Tema ayat (a) dibina daripada kata namaan, iaitu Farah manakala dari segi prosesnya pula ialah penghidap sakit hati yang sangat parah dan sasarannya adalah kerana kekuranagn nutrisi.
Tema ayat (b) juga dibina daripada kata nama. Kata namanya ialah Saya     dan remanya pula ialah ingin mengakhiri ucapan ini dengan membuat satu pengumuman.
Tema ayat (c) yang terdapat dalam jadual di atas pula kata namanya ialah  Keamanan dan rema bagi ayat (c) pula ialah adalah pengiktirafan, kerencaman hidup dan warna-warninya. Oleh itu, tema dan rema merupakan perkara yang aling berkait antara satu sama lain.
Dalam Jadual 3.3.2 di atas, menunjukkan beberapa bukti kata nama sebagai tema yang terdapat dalam teks Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Tahun 2015. Tema ayat (a) dibina daripada kata namaan, iaitu Saya manakala dari segi prosesnya pula ialah mula belajar penyelesaian masalah kita ada dan sasarannya adalah di alam sekitar .
Tema ayat (b) juga dibina daripada kata nama. Kata namanya ialah Malaysia          dan remanya pula ialah faham kepentingan pemulihan dan pemeliharaan alam sekitar dan pada hari ini izinkan saya menerangkan kepentingan alam sekitar itu sendiri boleh membantu.
Tema ayat (c) yang terdapat dalam jadual di atas pula kata namanya ialah Resepi dan rema bagi ayat (c) pula ialah     ini telah memberi ilham kepada Syarikat Cleader supaya bagi setengah tan karbon dioksida, 1 tan simen dapat dihasilkan. Oleh itu, tema dan rema merupakan perkara yang aling berkait antara satu sama lain.









3.3.2FRASA NAMA SEBAGAI TEMA
Frasa nama ialah binaan yang boleh mengandungi satu kata atau lebih dan kata intinya ialah kata nama. Frasa nama  merupakan salah satu daripada konstituen utama dalam binaan ayat. Frasa nama berfungsi sebagai tema dalam struktur tema. Dalam teks Pidato antarabangsa bahasa Melayu tahun 2015, terdapat penggunaan frasa nama sebagai struktur tema.
Contoh petikan Pidato A:


.         

TEMA



REMA

a)
  Keamanan itu
adalah apabila kita menyantuni mereka.                                        


b)
                     Keamanan itu
adalah apabila kita tidak membeza-bezakan antara merah dan jingga     
c)
Keamanan itu
adalah pelangi, pelangi yang tidak hadir ketika hujan lebat mahupun panas terik.

Jadual 3.3.3 Frasa nama sebagai tema
            Contoh petikan Pidato B:


        

TEMA



REMA

a)
  Seorang saintis
dari New York telah mencipta daun tiruan serta meniru proses fotosintesis.

b)
                     Kehidupan kita

perlu diperbaiki

Jadual 3.3.4 Frasa nama sebagai tema
Dalam teks Pidato A, terdapat beberapa ayat yang menunjukkan frasa nama sebagai tema. Buktinya dalam jadual 3.3.3 menunjukkan bahawa frasa nama digunakan sebagai tema.  Walaupun temanya menggunakan frasa nama yang sama tetapi rema bagi setiap ayat adalah berbeza. Buktinya bagi ayat tema (a) frasa namanya adalah Keamanan itu dan adalah apabila kita menyantuni mereka merupakan rema bagi ayat (a).
Bagi tema ayat (b) pula temanya adalah keamanan itu dan remanya pula ialah                                       adalah apabila kita tidak membeza-bezakan antara merah dan jingga.
Bagi ayat (c),temanya ialah keamanan itu dan adalah pelangi, pelangi yang tidak hadir ketika hujan lebat mahupun panas terik merupakan rema bagi ayat (c).
                        Dalam teks Pidato B,  bagi tema ayat (a),  ialah seorang saintis dan remanya pula
            ialah dari New York telah mencipta daun tiruan serta meniru proses fotosintesis. Bagi
            ayat (b) pula untuk tema ialah kehidupan kita, manakala remanya ialah perlu baiki.
             



3.3.3 PENANDA WACANA SEBAGAI TEMA
Penanda wacana merupakan perangkai ayat untuk menentukan perkaitan atau kesinambungan antara satu idea dengan satu idea yang lain dalam ayat atau perenggan. Digunakan untuk memantapkan lagi keutuhan wacana bagi mengaitkan perenggan dengan perenggan.Kegagalan dalam penggunaan penanda wacana yang tepat akan menyebabkan seluruh wacana tidak mempunyai kesatuan dan perpautan yang lengkap. Dalam struktur tema, penanda wacana juga berfungsi sebagai tema.



Contoh petikan Pidato A:

TEMA
REMA

a)
Namun
pelangi itu hanya akan hadir apabila saling bertemunya kedua-dua titis hujan dan sinar mentari.
b)
Namun
di Somalia juga ada Farah.
c)
Tetapi
kerana mereka sedang sakit dan sakitnya itu di sini.
Jadual 3.3.5 Penanda wacana sebagai tema
Contoh petikan Pidato B:

TEMA
REMA

a)
Walaupun
cuaca panas, suhu sejuk di dalam busut itu tetap dapat dikekalkan.
b)
Oleh sebab
kampung itu tidak mempunyai bekalan elektrik, saya terpaksa berdepan dengan masalah yang besar sekali.
Jadual 3.3.6 Penanda wacana sebagai tema

Dalam jadual 3.3.5 menunjukkan penanda wacana sebagai tema dalam teks Pidato Antarabangsa bahasa Melayu Tahun 2015 dan diikuti dengan rema. Buktinya dalam ayat tema (a), penanda wacana namun merupakan tema dan pelangi itu hanya akan hadir apabila saling bertemunya kedua-dua titis hujan dan sinar mentari pula merupakan rema.  Ayat (b) pula menggunakan penanda wacana yang sama sebagai tema, tetapi remanya yang berlainan. Buktinya, Namun merupakan tema dan di Somalia juga ada Farah merukan rema bagi ayat tema (b).
Ayat tema (c)menggunakan penanda wacana Tetapi sebagai tema dan kerana mereka sedang sakit dan sakitnya itu..di sini. Merupakan rema bagi ayat (c).
            Dalam jadual 3.3.6, bagi ayat (a), temanya ialah walaupun. Manakala, remanya ialah cuaca panas, suhu sejuk di dalam busut itu tetap dapat dikekalkan. Bagi ayat (b) pula, temanya ialah oleh sebab dan remanya ialah kampung itu tidak mempunyai bekalan elektrik, saya terpaksa berdepan dengan masalah yang besar sekali.















BAB 4 PENUTUP
4.0 KESIMPULAN
Kajian ini dilakukan bagi membolehkan kita mengetahui bahawa wujudnya struktur tema di dalam pengaliran maklumat dalam teks Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu tahun 2015. Hal ini bermaksud arah aliran maklumat berkenaan struktur tema dan rema dapat dijadikan penentu hala tuju sesuatu pembacaan atau ayat.
Lazimnya, struktur tema yang dikaji memperlihatkan maklumat tema dan rema yang dilihat sebagai sesuatu yang mencirikan klausa sebagai amanat yang terdiri daripada dua bahagian iaitu tema dan rema itu sendiri.
Struktur informasi yang berkait dengan unsur dipanggil maklumat lama dan baru. Maklumat lama adalah maklumat yang dijangka sudah diketahui oleh pendengar.Manakala maklumat baru adalah maklumat yang belum diketahui oleh pendengar. Kedua-duanya penting kerana sesebuah wacana tidak dapat disampaikan dengan berkesan jika salah satu daripadanya tidak dikaitkan sekali.
Tema merupakan satu kategori tatabahasa yang formal yang merujuk kepada unsur pertama dalam klausa. Manakala rema pula adalah apa yang diperkatakan tentang tema dan selalunya merupakan predikat sesuatu ayat. Unsur binaan Tema terdiri daripada unsur kata, gugusan kataatau klausa yang boleh terdiri daripada salah satu kategori namaan (nominal), adverb atau frasa sendi. Unsur yang terbina juga dapat mewujudkan Tema mudah atau Tema majmuk. Selain itu,dari segi teori terdapat empat konfigurasi aliran Tematik dalam wacana atau teks iaitu aliranTematik linear, Tema kekal, Tema berubah, dan Tematik rencam.




BIBLIOGRAFI
Mohd Rashid Md Idris (2004). Analisis wacana cerpen:dari perspektif struktur maklumat dan       struktur tema. ACH Communications Sdn.Bhd: Kuala Lumpur.
Mohd Rashid Md Idris,  Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul & Adenan Ayob (2012).            Tatabahasa wacana. Emeritus Publications :Tanjong Malim.
Prof. Dr. H.G. Tarigan (1993). Pengajaran wacana. Penerbit Angkasa: Bandung





LAMPIRAN TEKS PIDATO A (JOHAN PABM 2015: KEAMANAN DUNIA, SAKITNYA TU DIMANA?)

TRANSKRIPSI TEKS PIDATO ANTARABANGSA BAHASA MELAYU TAHUN 2015

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera
Hadirin dan hadirat,
Semasa upacara pengebumian negarawan Indonesia,
Saat keranda ingin dipulangkan ke dalam liang lahad seorang presiden telah bangun mara ke hadapan dan mengungkapkan
Wahai ibu pertiwi, kami pulangkan pemuda terbaik bangsa, lantas bercucuran air mata zikir mereka yang hadir melihat seorang anak bangsa yang bermaruah dengan penuh bermaruah. Perkara ini membuatkan saya teringat kepada tragedi MH370 yang menimpa kita. Betapa,  melihat kita tidak berpeluang atau tidak akan berpeluang dengan penuh rasa hormat dan bermaruah. Lalu izinkan saya untuk didekasikan pidato ini buat seluruh keluarga Dan kenalan mangsa MH370 dan MH17.
Saudara dan saudari,
Ayuh kita berbicara tentang keamanan. Saya ada empat soalan ingin diajukan
pertama, apakah ketidakamanan itu penyakit? Saudara dan saudari, Setiap kali berlaku ketidakamanan seperti perang saudara di Sudan, pengeboman di Bali serta pembersihan etnik di Myanmar dan juga Bosnia. Pasti akan ada nyawa yang terkorban, jiwa yang merana, darah yang tumpah. Jadi, pasti sakit bukan? Soalnya jika ada kesakitan itu,  sakitnya itu di mana?..Ya, sakitnya itu di sini. Benar, sakit jiwa mereka yang melihat dan menanggung kesan pergolakan, namun ia lebih benar keamanan itu akan hilang tatkala manusia telah sakit jiwanya, busuk hatinya. Apabila jiwa manusia telah sarat dengan kebencian,  dibelenggu sifat kebinatangan, bertuhankan nafsu maka keamanan tidak hadir.  bukan kerana dia Kristian, Hindu atau Islam, bukan. Tetapi kerana mereka sedang sakit dan sakitnya itu..di sini.
Hadirin dan hadirat yang saya muliakan,
Kedua, apakah warna keamanan? Hitam atau putih?. Kalau hitam kata kita maka benarlah asas perjuangan gerakan kons yang telah melakukan kekejaman terhadap warga kulit hitam di Amerika. Kalau putih kata kita maka bolehlah kita terima dasar apetied di Afrika. Sebenarnya, keamanan itu bukan hitam atau putih juga bukan kelabu. Keamanan itu adalah apabila kita menyantuni mereka. Yang merempat di biru laut di kuning barat.  Keamanan itu adalah apabila kita tidak membeza-bezakan antara merah dan jingga. Bukan juga apabila kita bertekak, kita menggelar, “mak kau hijau”. Keamanan adalah pengiktirafan, kerencaman hidup dan warna-warninya. Keamanan itu adalah pelangi, pelangi yang tidak hadir ketika hujan lebat mahupun panas terik. Namun, pelangi itu hanya akan hadir apabila saling bertemunya kedua-dua titis hujan dan sinar mentari.

Hadirin dan Hadirat yang saya muliakan,
Ketiga, siapakah juara keamanan? Hadirin, di Malaysia, kita ada Farah Ann Abdul Hadi, pemenang pingat emas  acara gimnastik di Sukan SEA. Di United Kingdom, mereka ada Muhammad Ali Farah, pemenang pingat pemain bola sepak  dan Farah William, pemenang pingat wanita terbaik antarabangsa. Namun , di Somalia juga ada Farah. Namanya Minhash KD Farah. Bezanya, matanya terbeliak kekuningan kepalanya besar dan batang tubuhnya tidak ubah seperti rangka hidup.
Farah penghidap sakit hati yang sangat parah kerana kekurangan nutrisi dan terdapat kira-kira 130 ribu lagi kanak-kanak Somalia yang seperti Farah namun tidak pernah dapat untuk diselamatkan, jadi jika Fara Ann ,Muhammad Ali Fara dan Fara William dikalungkan dengan anugerah kejayaan maka saat orang seperti Minhash KD farah dikalungkan dengan anugerah untuk hidup dan membina masa depan maka kita semua lah pemenang pingat keamanan yang sebenarnya.
Hadirin dan hadirat yang saya muliakan,
Keempat,
Apakah bentuk keamanan , Hadirin jika keamanan diibaratkan seperti binaan apakah bentuknya? Adakah seperti sebuah kota kemegahan atau sebuah kubu pertahanan, seperti A Famosa yang melindungi melaka daripada serangan musuh atau seperti kubu Ecesis Endorolway ataupun seperti tembok besar China yang menghalang kemaraan tentera Mongul, bagi saya keamanan hanyalah ibarat sebuah rumah, rumah yang didalamnya seorang muslim bisa merapatkan dahi ke bumi dalam sujud paling kusyuk, rumah yang di dalamnya seorang penganut hindu boleh untuk berterima kasih kepada Dewa Brahman dan juga Trimuti , rumah yang didalamnya penganut kristian boleh untuk terus mengakui bahawa Isa Al Masih adalah anak tuhan dan rumah yang didalamnya seseorang yang seperti rakan saya saudari Tan Tsio Lian yang berbangsa Cina dapat tidur dengan lena dan bermimpi pun di dalam bahasa Melayu .
Hadirin dan hadirat yang saya muliakan,
Saya ingin mengakhiri ucapan ini dengan membuat satu pengumuman,pengumuman yang tidak pernah kita dengar dan tidak akan pernah kita dengar “Assalamualaikum dan salam sejahtera tuan-tuan dan puan-puan saya adalah pembantu penerbangan anda, nama saya Ahmad Hakimi bagi pihak kapten Ahmad Amran dan pembantunya kapten Eujin dan juga pembantu penerbangan Firdaus, kami mengucapkan selamat datang ke pesawat Boeing 777 penerbangan MH17, Cuaca dan penerbangan berada dalam keadaan baik dan kita akan sampai di Kuala Lumpur sebentar lagi, bagi pihak Malaysia Airlines kami mengucapkan terima kasih kerana telah memilih penerbangan Malaysia Airlines MH17. Al fatihah .
Terima kasih.


LAMPIRAN TEKS PIDATO B (JOHAN PABM 2015: PENYELESAIAN SUDAH ADA DI PERSEKITARAN KITA)

Saudara dan saudari sekalian,
Sewaktu saya melawat Negara Malaysia pada tahun lalu, saya diberi peluang untuk bertani disatukan dengan ekologi yang bernama Pestkosern Ship di Kampung Sungai Dua, Pahang. Oleh sebab kampung itu tidak mempunyai bekalan elektrik, saya terpaksa berdepan dengan masalah yang besar sekali. Iaitu, bukanlah ketiadaan facebook, tetapi sebaliknya ketiadaan peti sejuk. Setiap kali saya menyediakan makanan, ribuan serangga merengumuni makanan tersebut dalam masa kurang daripada 10 minit sahaja. Ada gula, ada semut. Tidakkah demikian?. Pada suatu hari saya telah dijemput oleh pekerja tetap kampung itu untuk makan malam. Segala juadah yang dimasak olehnya, pedas sekali. Pada keesokan harinya, saya dapat melihat bahawa masakan itu masih dalam keadaan yang baik walaupun ditinggalkan semalaman. Wah, mungkin ada cili, tidak ada semut. Saya mula belajar penyelesaian masalah kita ada di sekitar kata.
Tuan pengerusi majlis, Barisan panel hakim Yang Arif lagi bijaksana, saudara dan saudari yang dikasihi dan dekat di hati. Salam sejahtera dan salam perkenalan dari United Kingdom.
Kenapa saya katakan alam sekitar kita mempunyai penyelesaian yang terbaik. Ini kerana, alam sekitar mampu mengatasi masalah secara mapan. Pemimpin Malaysia tekad untuk mengurangkan pelepasan karbon dioksida sebanyak 40% sebelum tahun 2020. Malaysia faham kepentingan pemulihan dan pemeliharaan alam sekitar dan pada hari ini izinkan saya menerangkan kepentingan alam sekitar itu sendiri boleh membantu.

Hadirin dan hadirat,
Contoh yang pertama ialah Pendingin hawa. Salah satu jenis anai-anai di Afrika Utara telah memberi sumber inspirasi kepada jurureka binaan melalui busut yang dibinanya. Walaupun cuaca panas, suhu sejuk di dalam busut itu tetap dapat dikekalkan. Bagaimana? Jurureka binaan tersebut dalam meniru reka bentuk busut dengan mereka terowong vertikal di dalam dua buah pejabat di Zimbabwe dan Australia untuk peredaran udara hangat. Dengan sistem ini,   90% tenaga elektrik dapat dijimatkan. Contoh yang kedua yang ingin saya kongsikan ialah dalam bidang pembinaan. Pembinaan, dewasa ini banyak menggunakan simen dan proses ini telah mencemarkan alam sekitar dengan teruk sekali. Kerana, bagi setiap 1 tan simen yang dihasilkan, 1 tan karbon dioksida dilepaskan ke udara. Sementara itu, di laut, terumbu karang dibina melalui campuran secara semula jadi antara kalsium dan karbon dioksida. Resepi ini telah memberi ilham kepada Syarikat Cleader supaya bagi setengah tan karbon dioksida, 1 tan simen dapat dihasilkan.

Saudara dan saudari sekalian,
Contoh yang ketiga, Tenaga. Kemalangan yang berlaku di Pusat penghasilan tenaga nuklear  di Guenopar menyebabkan manusia tidak dapat hidup selama 20,000 tahun di kawasan itu. Mengikut kajian saintis, kalau kita melihat di Nigeria pula, pengeluaran petrol telah mengakibatkan pengeluaran hujan asid sehingga sungai-sungai kehilangan ikan, dan sayur-sayuran tidak sesuai dimakan. Dengan sumber matahari yang sepanjang tahun, kita boleh belajar daripada penghasil tenaga yang terbaik, iaitu daun. Seorang saintis dari New York telah mencipta daun tiruan serta meniru proses fotosintesis. Dan teknologi ini dapat dijadikan bahan api hidrogen. Mengapakah mencemarkan alam sekitar jika sumber tenaga dapat dihasilkan melalui sinar matahari dan air sahaja.

Saudara dan saudari sekalian,

Ketiga-tiga contoh ini dapat menjelaskan alam sekitar boleh membantu Malaysia untuk pembangunan Negara secara mampan. Pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar menjadi keutamaan yang sangat penting untuk kita semua. Tanpa cuaca yang stabil, tanpa air yang bersih, tanpa udara nyaman, tiadalah kita. Kehidupan kita perlu diperbaiki. Tetapi janganlah bimbang, jika sekecil busut mampu memberi idea, jika sehelai daun, dapat mengubah dunia, jika terumbu karang boleh mencorakkan kita, apakah alasan kita untuk tidak berusaha. Lihatlah wahai manusia, penyelesaian sebenarnya sudah ada di persekitaran kita.
Terima kasih daun keladi, harap kita berjumpa lagi.




0 comments:

Post a Comment